Spring til indhold

Giver reglerne om produktsikkerhed (GPSR) også dig panderynker? Ny vejledning kan hjælpe dig med at overholde reglerne

08. december 2025

EU-Kommissionen har udsendt en omfattende vejledning, som hjælper virksomhederne med at overholde reglerne produktsikkerhed i almindelighed (GPSR). Læs med og hent vejledningen her.

To kollegaer hjælper hinanden foran skærm
  Ny vejledning hjælper dig med at overholde reglerne  

Vejledningen fungerer som en praktisk manual til GPSR og er et centralt redskab for virksomheder, der arbejder med forbrugerprodukter. Den giver et samlet overblik over de nye regler og klæder virksomheder på til at leve op til de høje EU-krav om produktsikkerhed, sporbarhed og ansvarlighed. 

Det er nødvendigt for alle virksomheder, der sælger fysiske produkter, at sætte sig ind i reglerne,og især reglerne omkring mærkning og onlinesalg bør nærstuderes.

Hvad kan vejledningen hjælpe virksomheder med?
Vejledningen gør det lettere at: 

  • Identificere egne forpligtelser i hele forsyningskæden, uanset om man er fabrikant, importør, distributør eller driver en onlinemarkedsplatform 
  • Opbygge og dokumentere interne processer, f.eks. risikovurdering, teknisk dokumentation og kvalitetssikring 
  • Gennemføre korrekte produkttilbagekaldelser, herunder krav til kommunikation og afhjælpning over for forbrugerne. 
  • Sikre korrekt mærkning, sporbarhed og onlineoplysninger, som GPSR nu stiller detaljerede krav til. 

Hvordan er vejledningen bygget op?
Vejledningen er udformet som et praktisk opslagsværk og består af: 

  • Indledning: formål, overblik over reglerne og hvem GPSR gælder for 
  • Anvendelsesområde: forklaring af, hvilke produkter og salgskanaler der er omfattet – også software, apps og AI-funktioner 
  • Roller og ansvar: detaljerede krav til fabrikanter, importører, distributører, onlineplatforme og den ansvarlige person i EU 
  • Praktiske værktøjer: regler for tilbagekaldelser, ulykker, klager, sporbarhed, dokumentation og brug af Safety Business Gateway 
  • Checklister og eksempler: hjælper virksomhederne med at vurdere egen compliance 

Find vejledningen her

 

 

Andre tilmelder sig

Webinar

Erhvervsjuridisk kørekort: Markedsføringsloven - det skal du vide

Du kan ikke bestå, hverken den teoretiske eller praktiske erhvervsjuridiske køreprøve uden at stifte bekendtskab med markedsføringsloven. Markedsføringsloven er den danske lov, der regulerer, hvordan virksomheder må markedsføre og sælge deres produkter og ydelser. Formålet er at sikre fair konkurrence og beskytte forbrugerne mod vildledende, aggressiv eller uetisk markedsføring.
Online
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    249 kr.
Ekskl. moms

Andre læser

Nyhed

Undgå bøder: Husk reglerne om produktsikkerhed

Den 13. december 2024 trådte nye, bindende krav til produktsikkerhed for virksomheder, der sælger produkter til forbrugere, i kraft. Sikkerhedsstyrelsen har konstateret, at en del virksomheder ikke har haft styr på reglerne og opfordrer nu til, at det sker. Virksomheder kan risikere bøder, hvis reglerne ikke efterleves.

Nyhed

Nu træder den nye produktsikkerhedsforordning (GPSR) i kraft: Det skal du være opmærksom på

Handler din virksomhed med fysiske produkter? Så skal du læse videre, fordi den nye generelle produktsikkerhedsforordning træder i kraft den 13. december

Kontakt

Sidste nyt fra Dansk Erhverv i din indbakke

Tilmeld dig nyheder om erhvervsjura

Når du tilmelder dig nyheder fra Dansk Erhverv, giver du samtykke til at modtage faglige og politiske nyheder og analyser, samt efter omstændighederne tilbud om kurser, netværk, konferencer og andre events, der i nogle tilfælde leveres af eller i samarbejde med vores partnere. Du vil også kunne modtage information om rabat på produkter og services i vores medlemsfordelsprogram.

Indtast dit fornavn
Indtast dit efternavn
Indtast en gyldig email

Du kan til enhver tid afmelde dig nyhedsbrevet. Læs mere om vores persondatapolitik her.