Spring til indhold

Har du styr på reglerne? Diskotek får bøde for ulovlig alkoholreklame rettet mod efterskoleelever

07. november 2025

Diskotek Skoven ApS i Skovlunde har accepteret en bøde på 17.500 kroner for at have overtrådt markedsføringslovens forbud mod at målrette reklamer med alkohol til børn og unge.

fællesskål i shots

Forbrugerombudsmanden har vurderet, at Diskotek Skoven  i sin markedsføring på hjemmesiden festlokalerne.dk har omtalt og henvist til alkohol i forbindelse med tilbud rettet mod efterskoleelever. Da elever på efterskoler typisk er under 18 år, blev markedsføringen anset for at være rettet mod børn og unge – hvilket er i strid med markedsføringslovens § 11, stk. 2.

Sagen blev indledt efter en klage fra Alkoholreklamenævnet.

Første virksomhed til at modtage administrativ bøde
Sagen er den første af sin art, hvor en virksomhed har accepteret en administrativ bøde for overtrædelse af reglerne om alkoholreklamer. Forbrugerombudsmanden fik i 2023 mulighed for at udstede sådanne bøder som et alternativ til retssager.

Alkohol omtalt i reklame rettet mod efterskoler
På hjemmesiden festlokalerne.dk blev der reklameret for leje af lokaler til efterskolefester. Her fremgik blandt andet:
 
"Til en efterskolefest anbefaler vi især vores fri bar-koncept […]. Vi går op i, at selv om der er bar, så er det vigtigt, at vores personale hele vejen rundt er opmærksomme på, at skal en elev have noget vand i stedet for en øl […]."
 
Ifølge Forbrugerombudsmanden udgør udtrykkene “fri bar” og “øl” en klar omtale af alkohol. Dermed var markedsføringen i strid med loven, uanset om formålet ikke direkte var at sælge alkohol, men blot at markedsføre festlokalerne.
 
Forbud gælder alle former for alkoholomtale
Markedsføringslovens § 11, stk. 2, fastslår, at reklamer rettet mod personer under 18 år ikke må indeholde omtale af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.
 Forbuddet gælder både, når alkohol sælges, og når alkohol bruges som virkemiddel til at markedsføre andre produkter eller ydelser.
 
Baggrund: Bødemodel og lovgrundlag
Lovbemærkningerne til markedsføringsloven præciserer, at virksomheder, der retter deres markedsføring mod unge under 18 år, ikke må omtale begreber som “fri bar”, “billige drinks”, “happy hour” eller “pubcrawl”.
 
I førstegangstilfælde fastsætter bødemodellen bøder på 10.000 kroner pr. opslag med alkoholomtale for de første 10 opslag og 8.500 kroner pr. opslag herefter. Hvis markedsføringen retter sig mod personer under 16 år – som fx efterskoleelever – forhøjes bøden med 75 procent.
 
Overtrædelse af § 11 kan straffes med bøde i henhold til § 37 i markedsføringsloven. En sag kan dog afgøres administrativt, hvis virksomheden erkender forholdet og betaler bøden.

Kursus

Salgs- og leveringsbetingelser: Hvorfor er de vigtige, og hvordan får vi kunden til at acceptere dem

De fleste virksomheder har salgs- og leveringsbetingelser, men de færreste er skarpe på, hvorfor de har dem, og hvad der gælder, hvis de ikke har dem. Kurset giver en indføring i generel aftale- og køberet i handler mellem virksomheder, og der er således ikke tale om en gennemgang af handelsbetingelser i forbrugerforhold. Det er vigtigt at bemærke, at der tages udgangspunkt i salgs- og leveringsbetingelser ved salg af fysiske varer.
1560 København V
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    990 kr.
  • No show gebyr
    500 kr.
Ekskl. moms
Webinar

Erhvervsjuridisk kørekort: Markedsføringsloven - det skal du vide

Du kan ikke bestå, hverken den teoretiske eller praktiske erhvervsjuridiske køreprøve uden at stifte bekendtskab med markedsføringsloven. Markedsføringsloven er den danske lov, der regulerer, hvordan virksomheder må markedsføre og sælge deres produkter og ydelser. Formålet er at sikre fair konkurrence og beskytte forbrugerne mod vildledende, aggressiv eller uetisk markedsføring.
Online
  • Medlemmer
    0 kr.
  • Ikke-medlemmer
    249 kr.
Ekskl. moms

Kontakt

Handel

Martin Jørgensen

Advokat & Fagchef for Markedsføringsret